Αρχαία Αγορά-Θησέας
Απέναντι απο το λόφο του Αρείου Πάγου και του Αγοραίου Κολωνού θα βρεθούμε στο χώρο όπου για τέσσερις αιώνες λειτουργούσε αδιάκοπα ως πυρήνας της πολιτικής, πολιτιστικής και οικονομικής ζωής της πόλης. Η διαδρομή μας θα ξεκινήσει απο το λόφο του Αγοραίου Κολωνού και συγκεκριμένα απο τον ναό του θεού Ηφαίστου και της Αθηνάς Εργάνης ευρύτερα γνωστός ως Θησείο. Μπροστά απο τις εντυπωσιακές μετόπες του ναού με θέμα εμπνευσμένο απο τη ζωή του Θησέα και του Ηρακλή θα συζητήσουμε για τούς άθλους του θρυλικού Θησέα αλλα θα μάθουμε και να αναγνωρίζουμε τα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά μέρη ενός αρχαίου ναού. Ατενίζοντας τον ιερό βράχο της Ακρόπολης θα συνεχίσουμε τη διαδρομή μας με κατεύθυνση στη Στοά του Αττάλου το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο του αρχαίου κόσμου, διαθέτοντας 42 καταστήματα για να εξυπηρετήσει και τους πιο απαιτητικούς πελάτες της εποχής. Θα ολοκληρώσουμε τη διαδρομή μας στο μουσείο της Αρχαίας Αγοράς, με εκθέματα προερχόμενα απο την ανασκαφική έρευνα της περιοχής μεταξύ αυτών αγγείων, ειδωλίων και κοσμημάτων που εντυπωσιάζουν για την κομψότητα και την τεχνοτροπία τους.


Απο τον Πικιώνη στη Πνύκα
Στη διακλάδωση των οδών μεταξύ Διονυσίου Αρεοπαγίτου και Μακρυγιάννη θα ξεκινήσουμε τη διαδρομή μας με προορισμό τον εντυπωσιακό λόφο της Πνύκας που για αιώνες αποτέλεσε το λίκνο της δημοκρατίας. Εκεί, το ενδιαφέρον μας θα στραφεί στο άγαλμα του Μακρυγιάννη με την παραδοσιακή του φουστανέλα και την επιβλητική φυσιογνωμία του. Δια μέσω του πλακόστρωτου του Πικιώνη θα θαυμάσουμε τον ιερό βράχο της Ακρόπολης και θα μας κεντρίσουν το ενδιαφέρον οι δυο ξεχωριστές ψηφιδωτές παραστάσεις σε ένα κτήριο που βρίσκεται στην ίδια ακτίνα απο το μουσείο της Ακροπόλεως.
Ακολουθώντας τη διαδρομή του Πικιώνη θα οδηγηθούμε στις φυλακές του Σωκράτους και θα συζητήσουμε για το βίο του αλλά και τον τρόπο που επηρέασε την κοινωνία με το πέρασμα των ετών. Ο περίπατος μας θα καταλήξει στο λόφο της Πνύκας ετοιμολογία της λέξης πυκνός, ένα μνημειώδες συγκρότημα του χώρου συγκέντρωσης της εκκλησίας του Δήμου, ενώ λίγο βορειότερα θα βρεθούμε στο βήμα των ρητόρων ένα σημείο που ακόμα και σήμερα κόβει την ανάσα των επισκεπτών του.









Αρχαίο Θέατρο και Δημοκρατία
Το εκθαμβωτικό κυλινδρικό μνημείο του Λυσικράτους θα αποτελέσει το σημείο συνάντησης μας για μια διαδρομή που θα μας μεταφέρει στο χωροχρόνο που άνθισαν οι πρώτες θεατρικές παραστάσεις προς τιμή του θεού Διονύσου. Κάτω απο τον γαλάζιο αττικό ουρανό θα συζητήσουμε για το πολίτευμα της Δημοκρατίας και τη διαδικασία της αποκρυστάλλωσης του με το πέρασμα των ετών ενώ παράλληλα θα μας εντυπωσιάσει και θα μας προβληματίσει για σχολιασμό η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική του μνημείου.
Συνεχίζοντας τη διαδρομή μας, μέσα στα στενά των Αναφιώτικων θα οδηγηθούμε δια μέσω της οδού Τριπόδων στο πρώτο θέατρο που διδάχτηκαν τα κορυφαία έργα των μεγάλων κλασικών δραματικών ποιητών και αποτελούν πνευματική παρακαταθήκη για όλη την ανθρωπότητα. Εκεί, στο Θέατρο του Διονύσου θα δουμε απο κοντά τα αρχιτεκτονικά μέρη ενός αρχαίου θεάτρου και θα το συγκρίνουμε με το Ωδείο του Ηρόδου Αττικού που θα αποτελέσει και το σημείο που θα ολοκληρώσουμε τη διαδρομή μας.






Το έργο του Ernest Ziller στην Αθήνα
Μπροστά απο το κόσμημα της Πανεπιστημίου θα ξεκινήσει η διαδρομή μας απο το γνωστό έως σήμερα Ιλίου Μέλαθρον (Ανάκτορο της Τροίας), όπου εκεί θα μάθουμε για τη ζωή και το έργο του Ερρίκου Σλήμαν και θα έρθουμε σε επαφή με το ρεύμα του νεοκλασικισμού και πως αυτό επηρέασε την ανοικοδόμηση όλης της Αθήνας. Συνεχίζοντας τη διαδρομή μας κατευθυνόμενοι προς τα δυτικά θα συναντήσουμε στο δεξί μας χέρι τη Τριλογία των Αθηνών, όπου υπήρξε και η αφορμή για την άφιξη του Ziller στην πρωτεύουσα σε ηλικία μόλις 24 ετών με στόχο τη μελέτη σχεδιασμού του κτιρίου που επρόκειτο να στεγάσει τη Σιναία Ακαδημία.
Παράλληλα το εντυπωσιακό εικονογραφικό σύνολο στην αίθουσα συνεδριάσεων της Ακαδημίας, με θέμα απο τον μύθο του Προμηθέα Δεσμώτη, θα μας μεταφέρει σε μορφές και εικόνες που με τη σειρά τους γίνονται οράματα και προοπτικές για το σύγχρονο μέλλον. Θα ολοκληρώσουμε τη διαδρομή μας μπροστά απο ένα επιβλητικό αρχιτεκτόνημα της πόλης που για χρόνια αποτελούσε πόλο έλξης και σημείο αναφοράς για την υψηλή κοινωνία της Αθήνας του 20 αιώνα. Εκεί θα μάθουμε πως πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Ziller με την οικογένεια του, μέχρι που το 1912 όπου αγοράστηκε σε πλειστηριασμό απο τον φιλότεχνο Διονύσιο Π. Λοβέρδο, προκειμένου να το χρησιμοποιήσει ως δική του κατοικία και να στεγάσει εκεί τη συλλογή του απο βυζαντινές εικόνες.





Σύνδεση Αθήνας και Βυζαντίου
Στην καρδιά του ιστορικού κέντρο της Αθήνας, δίπλα στο σύγχρονο μητροπολιτικό ναό, θα σταθούμε μπροστά απο ένα μικρό αλλά συγχρόνως κομψό ναό του 12ου αιώνα την Παναγία Γοργοεπίκοο που κατά την αρχαιότητα ήταν αφιερωμένος στη θεά Ειλειθύια, προστάτιδα του τοκετού και των νεογέννητων. Οι ανάγλυφες παραστάσεις που κοσμούν τη πρόσοψη του ναού τοποθετήθηκαν με τέτοιο τρόπο που μιμούνται τη ζωοφόρο ενός αρχαίου ναού ενώ οι παραστάσεις της μας δίνουν πληροφορίες για το σεληνιακό ημερολόγιο της αρχαίας Αθήνας.
Συνεχίζοντας τη διαδρομή μας θα βρεθούμε μπροστά απο τον πιο γνωστό ναό της μεσοβυζαντινής Αθήνας της Παναγίας Καπνικαρέας που πήρε το προσωνύμιο της απο αυτόν που έχτισε το ναό εισπράττοντας το καπνικό φόρο. Απο το πολύβουο κέντρο θα μεταφερθούμε μέσω της γραφικής Πλάκας στους πρόποδες του βράχου της Ακρόπολης στο ναό του Αγιου Νικολάου Ραγκαβά που κατά τη βυζαντινή περίοδο αποτελούσε την αριστοκρατικότερη συνοικία της πόλεως. Θα ολοκληρώσουμε τη διαδρομή μας μπροστά απο δυο ιωνικούς κίονες που βρίσκονταν μπροστά απο το ναό της Αγίας Αικατερίνης και αποτελούσαν κατα τη ρωμαική περίοδο λουτρά κατασκευασμένα απο τον αυτοκράτορα Αδριανό.




Το έργο του Αδριανού στην Αθήνα
Απο τον απόηχο του κέντρου θα μεταφερθούμε στην πύλη που κατασκευάστηκε απο τους Αθηναίους το 131 μ.Χ. ώς μια ένδειξη ευγνωμοσύνης για τα πολυάριθμα έργα του Αδριανού στη πόλη του Θησέα. Την ίδια χρονιά και λίγα μέτρα δίπλα απο την πύλη, θα δούμε την αποπεράτωση του ναού του Ολυμπίου Διός απο τον Ρωμαίο αυτοκράτορα, όπου στο εσωτερικό του φυλάσσονταν το χρυσοελεφάντινο άγαλμα του. Διασχίζοντας τον πρώην ποταμό του Ιλισσού θα κατευθυνθούμε προς τη Ρωμαική Αγορά ως το πρώτο οργανωμένο εμπορικό κέντρο της Αθήνας όπου μεταφέρθηκαν όλες οι εμπορικές δραστηριότητες της πόλης.
Λίγα μέτρα πιο πέρα θα σταθούμε μπροστά απο το πρόπυλο της Βιβλιοθήκης του Αδριανού, με τους επιβλητικούς κορινθιακούς κίονες να κοσμούν εκατέρωθεν του προπύλου ενώ στο εσωτερικό του βρισκόταν το στεγασμένο περιστύλιο με την εντυπωσιακή αυλή του. Θα ολοκληρώσουμε τον περιπατό μας στα κατάλοιπα μια μεγάλης τρίκλιτης βασιλικής εκκλησίας που πιθανολογείται ότι εκεί βρισκόταν το Πάνθεον, ένας κολλοσιαίος ναός αφιερωμένος στη λατρεία των θεών απο τον Αυτοκράτορα που με το έργο του έμεινε ανεξίτηλη η μνήμη και η αγαπή του για την αναβίωση του αρχαιοελληνικού πολιτισμού.





Ακολουθώντας το άρμα της Αθηνάς
Σημείο εκκίνησης της διαδρομής μας είναι το Πομπείο ένας χώρος ανάμεσα στο Δίπυλο και στην Ιερά πύλη που αποτέλεσε κατά τον Παυσανία τον χώρο προετοιμασίας της πομπής των Παναθήναιων. Ακολουθώντας την οδό των Παναθηναίων θα αναφερθούμε στο πολίτευμα της Αθήνας κα θα συναντήσουμε την Αρχαία Αγορά των Αθηνών όπου εκεί το βλέμμα μας θα στραφεί στον εντυπωσιακό και επιβλητικό ναό του Ηφαίστου και της Αθηνάς Εργάνης, αλλά θα κλέψει τη προσοχή μας η μεγαλύτερη στοά της αρχαιότητας που σήμερα φιλοξενεί τα ευρήματα περιοχής της Αγοράς που ήρθαν στο φώς μέσω της αρχαιολογικής σκαπάνης.





Απο τον Κολοκοτρώνη στον Όθωνα
Η διαδρομή μας ξεκινά απο το Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής, καθώς είναι η πρώτη μόνιμη στέγη του ελληνικού κοινοβουλίου που θεμελιώθηκε το 1858 απο τη βασίλισσα Αμαλία σε σχέδια του Francois Boulanger. Εκεί σήμερα στεγάζεται το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, ένα νεοκλασικό κτήριο που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ελληνική κοινοβουλευτική ιστορία.
Στην πλατεία μπροστά από το μέγαρο βρίσκεται το άγαλμα του αρχιστρατήγου της Επανάστασης του 1821, Θεόδωρου Κολοκοτρώνη. Συνεχίζοντας τη διαδρομή μας θα συναντίσουμε απο τα πρώτα τυπογραφεία των Αθηνών αλλά και τον πρώτο Φιλολογικό Σύλλογο του τότε νεοσύστατου κράτους. Εκεί, το βλέμματα κεντρίζει το ιδιαίτερο κωδωνοστάσιο του Αγίου Γεώργιου που κάνει αντίθεση με την υπόλοιπο τμήμα του υστεροβυζαντινού ναού. Στη συνέχεια, η προσοχή θα στραφεί στις τρεις Γιγάντιες μορφές στη πλατεία που έμεινε ανεξίτηλη στη μνήμη για τα κλάματα και τους κλαυθμούς. Η συμφιλίωση όμως επήλθε και έδωσε τη σκυτάλη στο τριπλό κόσμημα των Αθηνών που ανέδειξε και εξωράισε την πολύβουη σήμερα γνωστή ώς Πανεπιστημίου.



